Humboldt-Universität zu Berlin - Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftliche Fakultät - Institut für Asien- und Afrikawissenschaften

Publikationen

 

Monografien

  • Empire, Civil Society, and the Beginnings of Colonial Education in India. Delhi: Cambridge University Press, 2019.

Herausgaben

  • (mit Judith Große und Francesco Spöring): Biopolitik und Sittlichkeitsreform. Kampagnen gegen Alkohol, Drogen und Prostitution, 1880-1950. Campus, 2014.
  • (mit Harald Fischer-Tiné) A History of Alcohol and Drugs in Modern South Asia. Routledge, 2013.

Aufsätze in Zeitschriften

  • Inequality, Difference, and the Politics of Education for All. Südasien-Chronik - South Asia Chronicle 8/2018 (https://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/20485).
  • Women, Early Childhood Education, and Global Reform Movements. New Perspectives on Colonial and National Education in India. In Südasien-Chronik - South Asia Chronicle 7/2017 (https://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/19493).
  • (mit Sumeet Mhaskar): Bildung und politische Mobilisierung im kolonialen Indien. Die Anti-Kasten-Bewegung in Maharashtra, 1848-1882. In Zeitschrift für Pädagogik, H.5, 2017.
  • ‘Pathsalas into Schools’: Das monitorial system of education in Bengalen (ca. 1815-35). In Jahrbuch Historische Bildungsforschung 16, 2011.
  • (mit Maria Framke): Umstrittene Geschichte. (Anti-)Faschismus und (Anti-) Kolonialismus in Indien. In Prokla 158: Postkoloniale Studien als Kritische Sozialwissenschaft 40, 1, 2010.
  • Diffusing Useful Knowledge: The Monitorial System of Education in Madras, London      and Bengal, 1789 – 1840. In Paedagogica Historica XLIV, 3, 2008.
  • Die Debatte um Suttee im postkolonialen Indien. In Beiträge des Südasieninstituts, HU Berlin, 11/2002.

Beiträge

  • Knowledge, Media and Communications. In: Ellis, Heather (Hg.): A Cultural History of Education in in the Age of Empire. London: Bloomsbury (A Cultural History of Education, 5), erscheint 2020.
  • Training a Servant Class: Gender, Poverty and Domestic Labour in Early Nineteenth Century Educational Sources. In: Sinha, Nitin; Varma, Nitin (Hg.): Servants' Pasts, Vol. 2.  Delhi: Orient Blackswan, 2019.
  • Women and Education Reform in Colonial India: Trans-regional and Intersectional Perspectives. In: Lerp, Dörte; Lindner, Ulrike (Hg.): New Perspectives on Gender and Empire. Bloomsbury, 2018.
  • A Colonial Experiment in Education: Madras, 1789-1796. In: Bagchi, Barnita; Fuchs, Eckhardt; Rousmaniere, Kate (Hg.): Connecting Histories of Education: Transnational Exchanges and Cross-Cultural Transfers. Bergbahn Books, 2014.
  • (mit Judith Grosse und Francesco Spöring). Einleitung: Biopolitik, Sittlichkeitsreform und Globalisierung. In: Große, Judith; Spöring, Francesco; Tschurenev, Jana (Hg.): Biopolitik und Sittlichkeitsreform. Kampagnen gegen Alkohol, Drogen und Prostitution, 1880-1950, Campus, 2014.
  • (mit Michael Maschke). Von der Philologie zur Gesellschaftswissenschaft? Berliner Südasienforschung in der Zeit der DDR. In: Framke, Maria; Lötzke, Hannelore; Strauch, Ingo (Hg.): Indologie und Südasienforschung in Berlin: Geschichte und Positionsbestimmung, Berlin: trafo-Verlag, 2014.
  • Schulreform im imperialen Bildungsraum. Das Modell des wechselseitigen Unterrichts in Indien und Großbritannien. In: Möller, Esther; Wischmeyer, Johannes (Hg.): Transnationale Bildungsräume: Wissenstransfers im Schnittfeld von Kultur, Politik und Religion, Vandenhoeck & Ruprecht, 2013.
  • (mit Harald Fischer-Tine). Indian anomalies? – Drink and drugs in the land of Gandhi. In: Fischer-Tine, Harald; Tschurenev, Jana (Hg.) A History of Alcohol and Drugs in Modern South Asia. Routledge, 2013.
  • Intersectionality, Feminist Theory, and Global History. In: Kallenberg, Vera; Meyer, Jennifer; Müller, Johanna M. (Hg.): Intersectionality und Kritik. Neue Perspektiven auf alte Fragen. Wiesbaden: Springer VS, 2012.
  • Incorporation and Differentiation: Popular Education and the Civilizing Mission in the Early Nineteenth Century India. In: Mann, Michael; Watt, Carey (Hg.): Civilizing Missions in Colonial and Postcolonial South Asia. From Improvement to Development, London: Anthem Press, 2011.
  • Between Non-interference in Matters of Religion and Civilizing Mission: The Prohibition of Suttee in 1829. In: Fischer-Tiné, Harald; Mann, Michael (Hg.), Colonialism as Civilizing Mission: Cultural Ideology in British India, London: Anthem Press, 2004.

Rezensionen

  • Rezension zu Fuchs, Eckhardt; Roldán Vera, Eugenia (Hg.), Transnational History of Education. Concepts and perspectives. Palgrave Macmillan, 2019; in: H-Soz-u-Kult (im Erscheinen)
  • Rezension zu de Haan, Francisca et al. (Hg.), Women's Activism: Global Perspectives from the 1890s to the Present. Routledge 2013; in: Traverse 2/2016, S. 165-68.
  • Rezension zu Alaimo, Stacy; Hekman, Susan (Hg.), Material Feminisms, Indiana University Press, Bloomington/IN 2008; in: Das Argument 287, 2010, S. 414-16.
  • (mit Simone Holzwarth) Rezension zu Harris, Suzy, The Governance of Education. How Neo-liberalism is Transforming Policy and Practice; in: Comparative Education Review 53/1, 2009, S. 154 - 159.